DAKWAH BANJAR

Sebuah Media Informasi. | مَنْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ, فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ فَاعِلِهِ |"Barangsiapa menunjukkan suatu kebaikan, maka ia mendapatkan pahala seperti pahala orang yang melakukannya."

Minggu, 09 Agustus 2020

Wanita diperintah tutup dirinya (tutup auratnya)| Nasihat al-Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid

 Nasihat al-Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid


Sembunyikan isterimu sebagaimana dikau menyembunyikan aibmu.


" Wanita diperintah tutup dirinya (tutup auratnya) agar dia tak terdedah kepada fitnah. Wanita hari ini tak menghormati dirinya dengan mendedahkan dirinya sehingga dia diganggu oleh lelaki yang fasiq.


Kadang-kadang, dia (wanita) tak keluar (rumah) tapi dia "share" gambar yang tak sepatutnya di media sosial. Gunakan gambar profil yang sopan - letaklah gambar Kaabah, bunga atau apa-apa yang tak tunjukkan WAJAH atau BADAN demi menjaga kehormatan diri.


Dalam Al-Quran Allah ﷻ tak sebut pun nama wanita kecuali Siti Maryam, demi menjaga kehormatan kaum wanita. Allah cuma sebut ‘isteri Firaun’, ‘ibu Nabi Musa’, dan seumpamanya. Tidak disebutkan pun nama mereka dengan jelas.


Kaum wanita di zaman Rasulullah ﷺ dahulu namanya pun tak dikenali sebaliknya cuma diipanggil dengan nama-nama gelaran seperti Ummu Sulaim, Ummu Muhammad, Ummu Anas dan sebagainya."


#peringatan bersama

Pengajian Online Telegram : ilmu_tareem

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

DAKWAH BANJAR | هذا من فضل ربي